مردم افغانستان متوجه هستند از زمانیکه حکمتیار به کابل آمده و به پروسه صلح تن داده بیشترین سوژه هایی را که مطرح کرده مسایل قومی و مذهبی و مسایل تضاد تباری بوده است | ||||
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶ | کد خبر: 144332 | منبع: | پرینت |
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی می گوید که ایجاد حکومت های ایتلافی آغازی برای تجزیه یک کشور است. رهبر حزب اسلامی می گوید که در جنجال های به میان آمده میان حکومت و حزب جمعیت اسلامی دخیل نمی شود. به گفته وی حکومت می تواند این مشکل را حل کند. به گفته حکمتیار اگر در گذشته حکومت بالای اقوام و حکومت ها تقسیم نمی شد امروز این معضل به میان نمی آمد. وی بار دیگر تاکید کرده است که به هیچ کسی اجازه برهم زدن نظام را نمی دهد. حکمتیار انتخابات را یگانه راه حل بیرون رفت از وضعیت فعلی در کشور می داند.
به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، هارون معترف فعال سیاسی در گفتگو با «خط کابل» گفت: باورم این است که آنچه صلح و امنیت و برابری و برادری از آدرس حکمتیار اشاره می شود کمتر در آن صداقت دیده می شود. اگر بیشترین دامن به مساله قومی و زبانی و سمتی و مساله حکومت مرکزی و غیر مرکزی و حکومت قدرتمند از طرف آقای حکمتیار زده شده، ریشه در اختلافات و عقده های قومی دارد. مثلا اشاره حکمتیار به جزیره قدرت عمدتا به بلخ و به ولایت استاد عطامحمدنور است. مثلا نفوذ اسماعیل خان به عنوان یک تاجیک تبار در هرات است. همینطور قدرت مردمی و شمالی بزرگ این همه نفوذ مردم، پایگاه اجتماعی مردم از نظر حکمتیار بیشتر در مسایل قومی دارد.
وی، حکومت و ارگ را اکنون در انحصار یک قوم خاص می داند و می گوید: افغانستان به عنوان یک کشور کثیرالقومی و کشوری که اقلیت های قومی کشوری را دارد. اقوم افغانستان هیچ کدامشان بر اساس آمار و ارقام تفاوت آماری فاحش ندارند. بنابراین برادر بزرگ و برادر کوچک، قوم بزرگ و قوم کوچک اصلا وجود ندارد بنابراین استدلال حکمتیار بیشتر بر اساس قوم بزرگ اکثریت و اقلیت دامن زدن به مسایل قومی است. بنابراین این کشور با ترکیب قومی و با تنوع قومی نیازمند قدرت های متنوعی در کشور است تا میزان قدرت حفظ شود. گاهی در کابل حکومت ها شکل گرفته بر اساس تبار و قوم و قبیله ریشه های خود را دوانده است. در حال حاضر ارگ و حکومت در انحصار یک حلقه قومی در انحصار قرار دارد. بنابراین ما به عنوان یک جریان سیاسی و عمدتا یک نسل باورمان این است که افغانستان هر قدر به طرف کثرت گرایی سیاسی، به طرف ایجاد جزیره های قدرت، قدم بگذارد بیشتر توازن قدرت حفظ می شود تا اینکه حکومت در مرکز مصادره شود و در انحصار قوم قبیله ای قرار بگیرد.
معترف، معتقد است حکمتیار با حرف های کنونی اش به مسایل قومی دامن می زند و افزود: حکمتیار یک مدت طولانی بنابر سیاست اعتراضی از حکومت کرزی برید و در افغانستان نیامد حالا که پس از تقریبا دو دهه به کشور برگشته توقعات مردم این است که بر وصف برابری و برادری و شکستن مرزهای قومی سخن بگوید. بحث مطرح کردن زبان، مطرح کردن قومیت خاص، مساله اکثریت و اقلیت چیز شایسته ای نیست که حکمتیار بیاید آن را مطرح کند. هیچ کسی تیکه دار هیچ ولایتی نیست و نه کسی تیکه دار ولایت می تواند باشد و نه هیچ قومی تیکه دار ارگ می تواند بشود. این را همه از ذهن خود دور کنند. افغانستان کشوری قومی و کثیرالقومی است. برتری جویی و تمامیت خواهی را نه تنها آقای حکمتیار نباید داشته باشد بلکه کسی هم حق این را ندارد داشته باشد.
این فعال سیاسی ادامه داد: دوم، اقوام افغانستان بر اساس طبیعی در هر ولایت نفوذ خودشان را دارند. این به معنای تیکه داری نیست. اگر از لحاظ شایسته سالاری هم ارزیابی کنیم کارنامه های اسماعیل خان در هرات خیلی درخشان بود. همچنان اگر قرار باشد که کارکرد عطامحمدنور را مورد پرسش قرار دهند باید توجیه منطقی وجود داشته باشد. در حالیکه امنیت و صلح و ثبات و توسعه در مزار و هرات و بلخ بسیار چشمگیر است. من سخنگوی هیچ فرد و والی نیستم اما ادعای تیکه داری جایی را ندارد و هر کسی که در هرکجا هست بر اساس شایسته سالاری و بر اساس کارکردش و براساس کارنامه هایش محاسبه می شود و شایسته سالاری اولویت دارد. مردم افغانستان متوجه هستند که از زمانیکه حکمتیار به کابل آمده و به پروسه صلح تن داده بیشترین سوژه هایی را که مطرح شد مسایل قومی و مسایل تضاد تباری بیشتر بوده است.
کد (30)
>>> مطلق دروغ وبهتان است درینجا تنها حکمتیارنیست هرکس به مسایل قومی سمتی لسانی ومذهبی دامن زده ومیزند وازآن برای خودش سپر جورمیکند
وحالا این نوشته شما هم دامن زدن به مسایل قومی است
>>> اقای محترم اګر شما بهتر به اوضاع سیاسی کشور نظر نیک انداخته باشی این امریکا و سایر دوستان حګومتی امریکا است است وضع کشور روز بروز خراب و خراب تر ساخته اند شما عللط فکر کرده اید .
>>> او آرونک تره بخاطر جاسوسی از کمیته فرهنگی که خودت عضو بودی نکشیدند.تو هنوز هم خجالت نمیکشی که هر طرف ناحق دهن باز میکنی.
حکمتیار در برابر اشخاص مثل تو و باداران خودفروخته تو هزاران مرتبه شرف دارد.
>>> او مریض است
>>> حکمتیار صاحب رئیس یک حزب اسلامی هستند یک رهبر فراتر ازرئیس جمهور است ایشان باید تمام مسلمانانرا پدر باشن اگر آگاه باشند اسلام دین وحدت است دین اخوت است دین محبت است دین شفقت است دین عفو وگذشت است دین سخاوت است دین وصلت است اسلام دین برادری است دین ایثار است دین ازخود گذریست دی فدا شدن است اسلام دین صلح وآشتیست اسلام دین تفرقه نیست اسلام دین خشونت نیست اسلام دین نصیحت است اسلام از قرآن درس میگیرد به قرآن عمل میکند یک رهبر همه افراد جامعه را باید رهبر باشد کوچک وبزرگ شرق وغرب شمال وجنوب را باید پدر باشد یک رهبر شفقت او به مانند شفقت آفتاب باشد وقتیکه طلوع کرد همه کره زمین را روشن کند تواضع آن مانند تواضع زمین باشد که تحمل هر نوع جنبنده را در روی خود تحمل میکند یکی از بزر گان دین میفر مایند که اگر در دور ترین نقاط روی زمین به کف پای یک مسلمان خاری خلد گو یا به قلب من خلیده است
>>> حکمتیار در طول 40 سا ل غلام کفار بوده و خود را در لباس اسلام و مردم را بازی داده است
>>> مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
اشرفغنی احمدزی:
«یا با قوم، یا با شمشیر و یا با زور خارجی ها شما را از کشورم گم میکنم»؛
راضیه منگل، نماینده مردم:
«زور نگویید، زور در افغانستان معلوم است که مال کیست. ما شناسنامۀ الکترونیک را با درج واژۀ افغان بهعنوان هویتملی توزیع میکنیم، هیچکسی هم جلویمان را نمیتواند بگیرد. کسی هم مقابلمان قرار گرفت زمینش میزنیم، دستش خلاص و تورش باز!»؛
یون و طاقت و .... همه نامدار تزین اندیشمندان و پیشوایان افغان ملت:
« این وطن از افغان هاست و هر کسی افغان نیست، ....و مهاجر است و باید برون رود از کشور ما»؛
اصولی نماینده مردم:
«این وطن از پشتون هاست . یا هویت افغان را قبول کن و یا ازین کشور خارج شو»؛
طالب:
«هر کسی را که واژه افغان در شناسنامه اش نباشد، گردن میزنیم»؛
حکمتیار:
«ما برای نظام افغانی و اسلامی جنگیده ایم و خواهیم جنگید»؛
خفته های برده شده ما را اگر این غرش فاشیست های کشور و ترکش خود کفان های شان و سونامیی خون های ریخته ما بیدار نکند، هیچ بمب هسته یی بیدار نتواند.
خدای دادرس، بیدار مان ساز و به داد ما برس!
>>> متعرف شما را همه میشناسد که از جملن کدام انسانها هستې بخاطر جا طلبی از .....هم تیر هستی.
>>> Azizi
من تاجك تبار و زاده سرزمين هاي عياران كه بار بار اين فاشيست ها را حقير كَرده و از سرزمين هاي خود بزور رانده ايم براي شان ميگويم كه دست باداران تان انگليس و پاكستان هم سردست تان و دست تان خلاص باز هم پوز تان را به خاك مي ماليم و تحميل را نمي پزيريم
>>> Paiez
ما در روستای ما یک متل داریم که میگن:
"به دان(دهن) تو کسی گاوه از جواری نمی کشه" حالا آنانیکه به خاطر یک اندازه جیفهء دنیا، کمر به مزدوری اشرف غنی و تیم فاشیست او بسته اند؛ می آیند و گپ های کته کته می زنند؛ که آن جیفهء حرام را در نزد غنی حلال کنند؛ بی خبر از اینکه، پشت نمودن به قوم خود و درخدمت دشمن هویت و قوم خودت قرار گرفتن؛ نه تنها حرام خوری ات را حلال نمی کند؛ بل شرمساری در نزد خدا و وتاریخ ومردمت را حتمن به همراه دارد!
>>> گلبدین یک خائن ملی و جاسوی پاکستان است او را افشا کنید
>>> برادر ها کدام این دزد ها ادم است.همین خود معترف در تلویزیون ببینچقدر فاشیست استهمه این جهادی ها فروخته شده استحال این عطا چیغ می زند.از کیر سفیر جرمنی است.جرمنی ها به غنی گفتند.باید.راه حل پیدا کنید.به لحاظ خدا ندنام کمونست بود.مگر حال شراب فروشی را همین جنایت کاران کی دیروز از اسلام داد می زنند. تجارت می کنند.انتحاری هم در پهلویش نگاه می کنند.از این معلوم می شود.کی همه این انتحاری جنایت را همین سی نفر دزد انجام میدهد.نی طالب است.نی داعش.خودی این گلبدین عطا محمدی سیاف صالح کرزی محقق خلیلی دوستم.وغیره است.چرا او مردم پشت نخود سیاه میروید.بچه همین ایزدیار را خودی پنجشبرها زد.ایزدیار می فهمد.او جوانان اب را خت کرده.این ها ماهی می گیرند.معترف فردا بخدا کی چیزی خدا ناخسته شوی.مادرت می سوزد.این ها حتی ریشخند هم می کنند.کجا بهزاد ناجی چند وکیل پارلمان زن و دختران شان عیش می کنند.عقل بر سر کنید.جوانان همه قوم یکچا شوید.وطن را از شر این دزد ها نجات بدهید.خانه های وزیراکبرخان.شهرنو خوشحال کارت چهر دارلمان این قصر ها را چور کنید.
>>> دامن زدن چیست
پلان نابودی دیگراقو ام دارند
غافل نشوید نابوتان میکند
>>> برادرنفاق قومی را حکمتیارنی بلکه ازدهه 70 شروع شده بطورمثال درهرپاتک ، پاتک وان باخود قروت داشت وازراکبین موترچدا جدامیپرسید که این چی است اگرمیگفت که قروت است بازپاتگ والا صدا میکرد که ایلایش کو که ازخود است واگرشخص پشتون نطر به لهجه خودش میگفت که کورت است پاتک والا برای یکی دیگری شان میگفتند که یافتمش تایش کو وآن پشتون تا امروز هم گم است وبه قتل میرسید جرمش چی بود صرف پشتون بودنش
کوچی ها ازهزاران سال دربهسود زنده گی کرده بودند وقباله شرعی داشتند مگردیده شد که درسالهای اخیر کوجی ها بنام طالب ممانعت میشدند حال خود قضاوت کن که نفاق قومی را کی دامن زده بود وفعلا نیز دامن میزند
ازدهمزنگ الی دارالامان کسی بآسانی رفت و آمد کرده نمیتوانست جرمش چی بود معلوم است که جرمش این بود که به یک قوم خاص وابسته نبود باید کشته میشد وهزاران مثال دیگر
>>> این یک نوع تجارت است
مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است