تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ ۱۳۹۶/۶/۱۸ | کد خبر: 138388 | منبع: | پرینت |
علی: نام علی زینت تاریخ است. قضاوت علی به عدالت آبرو بخشید. وجود علی محمد (ص) را تفسیر کرد. جهاد علی قامت دین را استوارکرد…
غدیر: گویند پیامبر اسلام در غدیر خم به دستور الهی جانشین خود را معرفی کرد تا رسالت ناتمام نماند. در هنگام رحلت هم تدابیری اندیشید؛ جیش اُسامه را تشکیل داد، قلم و دوات خواست تا بنویسد، که کار از محکمکاری عیب نمیکند. ... یاران تقسیم شدند؛ عدهای به سقیفه رفتند و عدهای هم به کفْن و دفْن او پرداختند.
از همین جا دو جریان اصیل اسلام، شیعه و سنی به وجود آمد. گروهی با این توجیه که علی از اهل خانه و تربیت شده محمد (ص) است، سابقه شرک و کفر ندارد، بنابر این آیینه پیامبر و راوی صادق و مفسر مکتب او و از همه مهمتر، منصوب اوست، دنبال او را گرفتند. گروهی هم با این دلیل که پیامبر جانشین تعیین نکرد و امت شیوخ ثلاثه را انتخاب کرد، به دنبال آنها راه افتادند.
تنها همین یک اختلاف که به حوزه کلام مربوط میشود، مسلمانان را به دو جریان اصیل تبدیل کرد. غیر از این، تمام اختلافات فقهی را اختلاف نظری و اجتهادی میدانم و اختلاف نظر یک فقیه حنفی، شافعی، مالکی یا حنبلی با یک فقیه شیعه را از سنخ اختلاف نظر دو فقیه امامی یا دو فقیه حنفی میدانم. اهل فن خوب میدانند که گاه نظر یک فقیه حنفی با یک فقیه امامی بسیار نزدیکتر از نظر دو فقیه شیعی است.
دوراهی گفته شده دوراهی "اسلام" و "کفر" نیست. نه آن اختلاف کلامی سبب کفر است و نه این اختلافات فقهی. "امامت" از اصول "مذهب" است نه از اصول "دین" و "خلافت" هم نه ضروری دین است نه حتی جزئی از آن. پس قبول و رد آن دو، ملاک اسلام و کفر نیست. معیار و میزان اسلام و کفر به نظر تمام علمای اسلام، شهادتین است. مشی علمای مسلمان همواره همین بوده است. شیخ شلتوت اسلام را پنج مذهب فقهی دانست که فرد مسلمان در پیروی از هرکدام مختار است. تمام فتاوای تکفیر ریشه در پِترو اسلام (Petro- Islam) دارد و تمام افراد و جریانهای تکفیری و تروریستی در واقع محاربان بالوکاله و بالنیابه هستند.
عید غدیر، پیشاپیش، بر غدیریان مبارک باد!
رسول حمیدی
>>> قبلا در وطن فرق میان مسلمانان نبود به فرموده میرعلی احمد اغا از علمای بزرگ وپاک نهاد وطن فرق بین شیعه وسنی به اندازه باریکی تار موی است انهم در فروهات ----- کسکه به قبله ذوست نماز به صدق میخواند اهل پیمبر است دین ودنیای خودرا بیهوده حراب نسازید
>>> احسن جناب آقای حمیدی درست بیان کردید ابو حنیفه هم چنانچه محمد ابو زهره عالم مصری در کتاب الامام الصادق وفقهه بیان کرده بیسیار به به اهل بیت امام باقر وامام صادق(علیهمالسلام) احترام داشته اگرچه از نظر فقهی مخالف با نظرات امان صادق است اما احترام خاص قائل بوده برای محققین مخصوصا حنفی ها توصیه دارم که کتاب محمد ابو زهره عالم مصری در باره امام صادق را مطالعه کنید
مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است